יש את הימים האלה שבהם אנחנו עושים תוכניות ובין הרגע הקערה מתהפכת והקשר בין התוכניות למציאות היא מקרית לחלוטין. יש שיגידו הכל משמים ויש שיגידו שזה המזל (לטוב או לרע זה כבר ויכוח פילוסופי אחר).

ככה או ככה לפעמים, מתוך הכאוס וההמולה מגיע השקט והשלווה ומה שחשבנו שאבד נמצא ואף טוב יותר. יש אנשים שמוצאים את עצמם בתוך האי סדר והבלאגן.

לפאי הזה קוראים גאלט והוא מגיע דווקא מהמטבח הצרפתי המאוד מוקפד. הגאלט הזה הוא הוכחה שלא הכל צריך להיות מסודר ונקי ודווקא המראה המחוספס והמרושל שלו, יש שיגידו מבולגן, הוא מה שהופך אותו למי שהוא. חכו שתטעמו את הדבר המופלא הזה, כמה שהוא טעים, תוך דקה או שתיים ולא נותר פירור.

הגאלט כל כך קל להכנה, הבצק לא מצריך קירור ולא אפייה ראשונית שמאפיינת את הפאי המסורתי והמלית מסודרת בצורה אקראית, קצת כמו היקום שלנו. זה מתכון שמתאים לכל מי שחושש מאפיית פאי ולכל מי שקצת כמוני אוהב לקצר הליכים ולחפף.

אתם הולכים להתאהב בגאלט ולהנות ממנו עד הביס האחרון. בתאבון.

מצרכים:

לחמם תנור ל 180 מעלות

למלית:

4 תפוחי עץ ירוקים קלופים ופרוסים לא דק מידי

30 גרם חמאה

3 כפות סוכר חום דחוס

1 כפית קינמון

1/2 כפית ג’ינג’ר

2 כפות שקדים טחונים

חופן צימוקים בהירים (כ- 1/4 כוס)

לבצק:

3/4 1 כוסות קמח (245 גרם)

3 כפות שטוחות סוכר (30 גרם)

120 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

3-4 כפות מים קרים

3 כפות ריבת תות

30 גרם חמאה מומסת

אופן ההכנה:

במתחבת ממיסים את החמאה והסוכר. ברגע שהחמאה נמסה מוסיפים את התפוחים ומקפיצים אותם כ 1-2 דקות רק עד שהם מקבלים צבע חום מהסוכר והחמאה וטיפונת מתרככים. מעבירים לקערה ומוסיפים את הצימוקים, אבקת השקדים והתבלינים מערבבים קלות ומניחים לצינון. עוברים להכנת הבצק.

במעבד מזון שמים את הקמח, סוכר וחמאה (120 גרם) ומעבדים עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים 3 כפות מים ומעבדים רק עד לקבלת בצק (כשאתם רואים שיש גושים גסים). כדי לראות שזה הזמן לוקחים קצת בצק ומהדקים. אם נשאר בצורת ההידוק זה מוכן.

מקמחים היטב משטח עבודה ומתחילים טיפה לרדד את הבצק לצורת עיגול. בשלב הזה מעבירים בזהירות את הבצק על נייר אפייה מקומח וממשיכים לרדד לעיגול בקוטר של כ – 30 ס”מ (אני נעזרתי בצלחת הפוכה). העבודה על נייר האפייה תקל מאוד על המעבר לתבנית האפייה.

מורחים מהריבה על הבצק אך משאירים שוליים של 3-4 ס”מ מסביב. על הריבה מסדרים בצורת מניפה את התפוחים אבל אפשר בהחלט גם בצורה אקראית.

מרימים את שולי בצק וסוגרים על התפוחים. זה בסדר, הסגירה תיצור מעין גדר מסביב ולא תכסה את כל התפוחים וככה זה אמור להיות. מברישים את הבצק בחמאה מומסת ומעבירים את הבצק עם נייר האפייה לתבנית אפייה.

אופים בתנור בחום של 180 מעלות בין 40-45 דקות עד שהבצק זהוב. מצננים כמה דקות ומגישים חמים. בקיץ מגישים עם כדור גלידה מעל.

כמו כל פאי פירות גם הגאלט במיטבו ביום ההכנה אבל אם נשאר שומרים במקרר 2-3 ימים במקרר בקופסא אטומה ומחממים טיפה לפני ההגשה. אני אישית נהנתי ממנו גם כשהוא היה בטמפרטורת החדר וכבר לא חמים.

רגע לפני…

הריח והטעם משגעים

טיפים/ גיוונים:

1. מי שממש לא רוצה לעבוד יכול לדלג על כל השלב הראשוני של הקפצת התפוחים במחבת ופשוט לערבב אותם עם צימוקים, אבקת השקדים, התבלינים וסוכר ולהניח אותם על הבצק ולהמשיך לפי המתכון.

2. היות ואין ביצים במתכון מי שרגיש ללקטוז או רוצה לטבען את המתכון יכול להמיר את החמאה במחמאה או שמן קוקוס.

3. לא אוהבים צימוקים אין בעיה אפשר להחליף בשקדים, חמוציות או להשמיט מהמתכון.

4. הקינמון והג’ינג’ר הם בגדר המלצה והולכים נפלא עם המלית אבל מי שלא אוהב, לא מתחבר או פשוט אין בבית אתם יכולים להשמיט מהמתכון.

5. היות והתפוחים מפרישים נוזלים הוספיתי אבקת שקדים שגם מוסיפה טעם. במידה ואין לכם אתם יכולים להחליף בשתי כפות פתי בר טחון, 1 כף קורנפלור או 2 כפות פירורי לחם (לא מתובל!).