כבר לפני כמה חודשים ניתקלתי בעוגיות עם השם שובר השיניים אבל מה שתפס אותי היה שילוב התבלינים והדבש. נורא רציתי להכין אותם אבל כל פעם ההכנה שלהם נידחקה לשוליים (כמו המון מתכונים שיש לי).

מקור העוגיות הוא גרמני ואם תסתכלו היטב במתכון אתם תראו שאין תוספת סוכר ויש המון תבלינים. את העוגיות הם מכינים בכל מיני צורות לקראת חג המולד, בין אם צורת כוכב, עיגולים או כמו שאני בחרתי להכין אותם. המשותף לכל המתכונים שבהם ניתקלתי היה ציפוי של אבקת סוכר ומים לכדי משחה שאותה מורחים על העוגיות.

כמעט כל מתכוני העוגיות האלו דורשות מנוחה ממש ארוכה לבצק. אני טיפוס שאין לו סבלנות ואני יכולה להשתגע מלראות מתכון עם זמני המתנה כאלה. בכל אופן, אני לא חיכיתי שעות אלא הרבה פחות והעוגיות יצאו מצויינות (בייחוד יום אחרי) אז סליחה מראש מהעם הגרמני.

העוגיות מאוד מיוחדות, מאוד מזכירות דובשניות (כולל הציפוי), הן עסיסיות, ממכרות ברמות קשות ודי קלות להכנה (בייחוד כשמכינים אותם בדרך שלי). אם חיפשתם דרך מיוחדת להכין דובשניות, זו בהחלט הדרך.

אז כדי שתהיה לנו שנה מתוקה, עם המון ניחוחות ועם המון חלומות ורעיונות, בואו נכין עוגיות. חג שמח.

מצרכים: 25 עוגיות. תבנית ריבועית 20/20

לחמם תנור ל 175 מעלות

2 כוסות קמח (280 גרם)

1 כפית אבקת אפייה

1/2 כפית סודה לשתייה

2 כפיות שטוחות ג’ינג’ר טחון (האבקה)

1/2 כפית קינמון

1/2 כפית אגוז מוסקט

גרדה מלימון/ תפוז אחד

1/3 כוס שמן קוקוס (65 גרם)

1/2 כוס דבש (180 גרם)

2 כפות סילאן טבעי ללא תוספת סוכר (20 גרם)

מיץ מחצי לימון

1 כף מיץ תפוזים (אפשר לימון)

ציפוי:

100 גרם אבקת סוכר (שקית)

כפית מיץ לימון

1/4 כפית קינמון

מים (2-3 כפות)

אופן ההכנה:

בקערה המתאימה למיקרו שמים את שמן הקוקוס והדבש ומחממים כשלושים שניות מערבבים היטב ומוסיפים את מיץ הלימון והתפוז ומניחים בצד.

בקערה בינונית שמים את שאר החומרים ומערבבים לפיזור אחיד של החומרים.

שופכים את תערובת הדבש ומערבבים תחילה עם כף ואז עם הידיים. התערובת תהיה מעט דביקה ותראה כמו גוש בצק שמזכיר פלסטלינה.

בידיים רטובות או משומנות, מעבירים את הבצק לתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה ומשטחים בעזרת הידיים. נותנים לבצק לנוח עשרים דקות ובינתיים מדליקים את התנור.

אופים את הבצק בחום של 175 מעלות (יותר לכיוון ה 170 פחות ל 180) כרבע שעה. אחרי רבע שעה בודקים אם העוגה קפיצית ואם קיסם יוצא ממנה יבש. יש להיזהר מאפיית יתר.

בזמן שהעוגה טיפה מצטננת מכינים את הציפוי:

בקערה שמים את אבקת הסוכר, מוסיפים את הקינמון, מיץ לימון ו 2 כפות מים ומערבבים. אם התערובת עדיין פירורית או סמיכה מידי הוסיפו עוד כפית מים. התערובת צריכה להיות מעט סמיכה אבל בצורה שאפשר למרוח בקלות על העוגה.

שופכים את הציפוי על העוגה ומורחים בצורה אחידה כך שתכסה הכל. נותנים לעוגה להצטנן לחלוטין לפני שחותכים אותה. הציפוי גם צריך להתקשות (אני זירזתי את הקירור על ידי הכנסת העוגה למקרר לחצי שעה).

חותכים לריבועים קטנים ונהנים. שומרים בטמפרטורת החדר (אלא אם זה יום חם במיוחד ואז במקרר אבל להגיש בטמפרטורת החדר).

טיפים/ גיוונים:

1. מי שאלרגי לדבש או רוצה לטבען, במקום דבש אפשר בהחלט סילאן. סה”כ למתכון 200 גרם. למי שאין סילאן יכול להוסיף עוד כף דבש במקום הסילאן (סה”כ 200 גרם דבש).

2. אני יודעת שלא כולם אוהבים ג’ינג’ר אבל העוגיות לא יוצאות חריפות אלא ממש מאוזנות מבחינת הטעם. בכל זאת מי שחושש יכול להוריד לכפית. לא הייתי מוותר על התבלינים.

3. מי שמעוניין יכול להוסיף שקדים פרוסים לתערובת. מומלץ 1/2 כוס שקדים פרוסים.

4. אני מודעת לעובדה שיש הרבה מתכונים ישראלים לעוגיות האלה עם תוספת סוכר. האמינו לי לא צריך תוספת סוכר מעבר לדבש.