שבקייה היא עוגיה שלפני שנים (רבות..) טעמתי לראשונה, כשעבדתי בבית מלון ומאז אני מאוהבת בה. אם יש עוגייה ששווה לשבור צום, דיאטה בשבילה זאת ללא ספק העוגייה הזאת.

היא עוגייה שנראית קשה להכנה אבל למעשה ממש לא. היא פריכה מהסוג שמתפוצץ בפה בכל ביס וביס, מלאה בדבש ופשוט תענוג לעין אבל בייחוד לבטן (לסגירת המכנסיים פחות תענוג אבל שיהיה..).

לכבוד פורים אי אפשר היה שלא לפרסם מתכון שלה. היא מגיעה מהמטבח המזרחי שאני לא נמנית עימו אבל מלאת הערצה לעוגיות שבאות משם. לכו תכינו את העוגיות האלה אבל זהירות, הן ממש אבל ממש ממכרות. תהנו.

מצרכים: 15-20 יחידות

4 כוסות קמח (560 גרם)

2 כפות שטוחות סוכר (24 גרם)

1/2 כוס שמן צמחי (100 גרם. כמו קנולה)

1/2 כפית מלח

1 כף חומץ טבעי

1/4 1 כוסות מים (300 מ”ל)

שמן לטיגון

סירופ סוכר:

3 כוסות סוכר (600 גרם)

1/2 1 כוסות מים (300 מ”ל)

כף מיץ לימון

כמה טיפות תמצית ורדים- לא חובה

אופן ההכנה:

בקערה גדולה (אפשר מיקסר אבל חבל על הליכלוך) שמים את כל החומרים ומתחילים ללוש עד לקבלת בצק אחיד ורך אבל לא דביק מידי. מכסים אותו ונותנים לו חצי שעה של מנוחה. הבצק יהיה נוח וגמיש לעבודה.

מחלקים את הבצק ל 3 חלקים ומקמחים היטב משטח עבודה. מרדדים כל חלק לעלה הכי דק שאפשר. אני עשיתי הכל בעזרת מערוך אבל למי שיש מכונת פסטה יכול להעזר בה.

חותכים מלבנים בינוניים (10 על 15 לערך) ובעזרת גלגלת חורצים פסים לכל רוחב המלבן אבל משאירים מסגרת! מקפלים את המלבן לחצי ואז שוב ומהדקים היטב.

יוצרים חור בין הפסים בעזרת האצבעות, משחילים את הקצה התחתון לתוך הלולאה שיצרנו ומושכים חזרה בעדינות ליצירת מעין עניבה. מהדקים את הקצוות.

מחממים שמן (למי שיש מדחום 180 מעלות) במקביל להכנת הסירופ.

להכנת הסירופ:

מבשלים מים וסוכר עד שהסוכר נמס והסירופ רותח. מנמיכים וממשיכים לבשל עוד רבע שעה. מוסיפים לימון וממשיכים עוד כמה דקות. מי שרוצה להוסיף תמצית ורדים או מי זהר זה הזמן. הסירופ יהיה סמיך וזה מה שאנחנו רוצים.

כשהשמן חם מטגנים את השבקיות בסבבי של עד 4 כל פעם כדי שהשמן לא יתקרר מידי תוך כדי. מוציאים את השבקיות ונותנים להן להצטנן מעט.

טובלים כל פעם 2-3 שבקיות בסירופ, מוציאים ומניחים אותן על גבי נייר אפייה עד שמסיימים עם כולן. אני השארתי אותן ככה אבל אפשר לפזר עליהם שומשום או סוכריות צבעוניות.

שומרים בכלי אטום היטב בטמפרטורת החדר במשך כמה ימים אבל הן יעלמו לכן כך כך מהר אז אולי כדאי שתחביאו אותן. בתאבון ושיהיו לנו רק שמחות.

מבט מהצד

טיפים/ גיוונים:

1. אפשר במקום הצורה הזאת לחתוך למלבנים, לחרוץ חריצים ואז לעשות מקלעת ולטגן.

2. מי שרוצה לוותר על הסירופ יכול להגיש את העוגיות עם אבקת סוכר. את אבקת הסוכר בוזקים רק בהגשה כדי שהעוגיות לא יתפסו לחות.

3. לרגישים לגלוטן יש להשתמש בקמח תמי או “כרגיל” שנמצא בכל סופר.

4.  לגבי החומץ: מדובר בחומץ טבעי פשוט שנמצא בכל סופר. לא חומץ תפוחים, הדרים או כל דבר אחר.