- ריח של בית - https://smellslikehome.co.il -

פלאן קלאסי עם קרמל

אחד הקינוחים עליהם גדלתי בבית הורי היה הקינוח שהכי מזוהה עם המטבח הארגנטינאי הלוא הוא הפלאן. קינוח מיוחד עם רוטב קרמלי משגע שאפשר לאכול עם או בלי ריבת חלב.

בסופרים וחנויות מתמחות אפשר למצוא אבקות אינסטנט להכנת הקינוח המופלא הזה אבל אתם תגלו שההכנה לא קשה, נהפוכו ההכנה מאוד פשוטה וקלה להכנה. החלק הקצת מעצבן זאת ההמתנה של כמה שעות בזמן שהוא נח במקרר ועד שאפשר סוף סוף לאכול אותו.

לכבוד שבועות החלטתי לשתף אתכם במתכון המשפחתי שלנו כדי שכולכם תוכלו להנות ולהרשים את האורחים. חג שמח ותהנו.

מצרכים: כ- 9 מנות (כלים קרמיים אישיים בנפח של 150 מ”ל)

לחמם תנור ל 160 מעלות

3 כוסות חלב 3% שומן (720 מ”ל)

4 ביצים (שלמות)

2 חלמונים

1/2 כוס סוכר (100 גרם)

כמה טיפות תמצית וניל איכותית

לקרמל:

1 כוס סוכר (200 גרם)

1/4 כוס מים (60 מ”ל)

אופן ההכנה:

מתחילים מהכנת הקרמל. הקרמל הזה נקרא קרמל רטוב בגלל השימוש במים ואני מוצאת אותו מאוד נוח לעבודה.

בסיר קטן שמים את הסוכר ומים ומחממים בחום בינוני לא גבוה. אפשר מידי פעם לערבב רק עד שמחילה הרתיחה. ברגע שיש רתיחה מפסיקים לערבב. אפשר מידי פעם לסובב את הסיר אבל לא להכניס כף פנימה.

אחרי כמה דקות אתם תבחינו שהצבע הופך לצהוב ואז לחום בהיר ולאט לאט מכהה. אנחנו רוצים להגיע לצבע ענבר או שקד. ברגע שהקרמל בצבע שקד מכבים את האש ומסובבים מעט את הקרמל.

שמים קצת בכל כלי. מספיק שיכסה את התחתית של כל כלי ומניחים בצד.

בקערה שמים את הביצים השלמות, חלמונים וסוכר. את החלב שמים בסיר קטן ומביאים לסף רתיחה לא מעבר לזה.

בזמן שהחלב מגיע לסף רתיחה נערבב במטרפה ידנית (לא מיקסר) את הביצים והסוכר עד לתערובת אחידה וטיפה סמיכה. היא לא תהיה מוסית היות ויש פה ביצים שלמות וזה בסדר.

כשהחלב הגיע לסף רתיחה מכבים ושופכים מעט ממנו לתערובת הביצים לצורך השוואת טמפרטורות. מערבבים היטב ומוסיפים עוד קצת חלב. מערבבים ושופכים לסיר את תערובת הביצים. מערבבים היטב ושופכים את התערובת לכלים שלנו עד ל 3/4 הגובה.

מניחים את הכלים בתבנית עמוקה (לא מתפרקת!) ומכניסים לתנור. ממלאים את התבנית במים רותחים עד אמצע גובה הפלאן. אופים בחום של 160 כ 30-35 דקות עד שהפלאן יציב (ראו הערה בנושא בסוף המתכון בטיפים). מוציאים בזהירות את הכלים ומשאירים אותם עד שהם מצטננים לטמפרטורת החדר. מעבירים למקרר ל 6 שעות לפחות לפני ההגשה.

על מנת להגיש מעבירים סכין מסביב לפלאן. מניחים צלחת מעל ואז הופכים. במידה והפלאן ממאן לרדת הפכו שוב את הכלי על הצלחת ותנו ניעור קטן לצדדים ואתם תרגישו את הפלאן יורד. אתם גם תראו שלולית של הרוטב נקוות מסביב וזה הסימן.

טיפים/ גיוונים:

1.  למי שחושש מהקרמל ורוצה לוותר עליו אין בעיה. אפשר להכין הכל כמו במתכון ופשוט להגיש אותו בכלי. אפשר רגע לפני ההגשה להוסיף תלולית של ריבת חלב מעל ולהגיש. זאת גם דרך הגשה מסורתית וטעימה לא פחות.

2. איך יודעים שהפלאן מוכן? מוציאים בזהירות אחד מהתבנית (עם כפפות מתאימות) וכשמנערים בעדינות הפלאן לא רוטט במרכז.

3. בבקשה להשתמש בתמצית וניל איכותית לא בטעם. במידה ואין אפשר תמצית קפה או להוריד מכמות הסוכר 2 כפות ולהוסיף שקית סוכר וניל במקום.

4. לגרסת פרווה אפשר להחליף את החלב הרגיל בחלב קוקוס או אגוזים.

לגרסה טיפה יותר עשירה אפשר להחליף שתי כוסות חלב בשמנת לבישול 15% שומן (500 מ”ל). ככה או ככה זה יוצא מעולה.

5. הפלאן נשמר 4-5 ימים במקרר בקופסא אטומה היטב.