- ריח של בית - https://smellslikehome.co.il -

קיגל (קוגל) מתוק

יש תקופות שבהם מרגישים שהכל לא הולך כמו שהיינו רוצים ואז הגעגועים מתחילים לחלחל פנימה וזורקים אותנו לתקופה תמימה יותר שבה הכל היה נראה פשוט יותר, מוכר יותר, קל יותר.

יש את הימים האלה שבהם מתעוררים לתוך חסר ואז הגעגועים מכים בנו בכזו עוצמה מטלטלת שהלמעלה והלמטה מסתחררים והקרקע נשמטת. מה לא היינו נותנים אז לעוד מגע אחרון, עוד נשיקה על המצח, עוד חיבוק חזק שאפשר לטבוע בו ולמילה אוהבת אחרונה.

יש את הרגעים האלה, שממש לא משנה בני כמה אנחנו, ברגע שניתן ביס תוך שנייה אנחנו שם, אצל סבתא במטבח הקטן שלה שבקושי אפשר היה לזוז בו אבל היה מלא בסירים וניחוחות או בבית ילדותנו, בדירה קטנה שאז נראתה לנו גדולה, מרימים מכסים ופותחים את התנור כדי לגלות (ולטעום) את מה שהכינה אמא לכבוד השבת (ותמיד היה משהו מיוחד לכל אחד).

בקיגל הזה שיש לו כל כך הרבה גרסאות, בין כל שכבות האיטריות שלו חבויים כל הסודות שלנו, כל הדמעות, האהבות הראשונות, השמחות ובעיקר היחד.

הוא לא פוטוגני, לפעמים קצוות האיטריות קצת משחימות מידי, הוא מתוק בדיוק במידה הנכונה והוא אחד המתכונים הכי ביתיים ומנחמים שיש. אצלנו נהוג לאכול אותו בחגי תשרי, יש כאלו שאוכלים אותו בימי שבת, אני כבר כמה זמן מסתובבת עם געגוע לטעם שלו וקצת מעבר אז הוא יסע איתנו בסוף השבוע למפגש עם המשפחה. תהנו ושיהיה גם לכם סוף שבוע מתוק עם הרבה יחד.

מצרכים: תבנית בקוטר 24 מרובעת או עגולה

לחמם תנור ל 170 מעלות

1 חבילת איטריות רחבות (400 גרם)

3 תפוחי עץ גדולים מקולפים ומגוררים גס

3 ביצים

1/4 כוס שמן צמחי כמו קנולה (25 גרם)

2/3 כוס סוכר חום דחוס (160 גרם)

3 כפות סילאן טיבעי (60 גרם)

100 גרם צימוקים בהירים

1 כפית קינמון

אופן ההכנה:

מבשלים את האיטריות על פי הוראות היצרן. מסננים ומניחים בצד.

בקערה גדולה מערבבים את תפוחי העץ, ביצים, שמן, סוכר, סילאן וקינמון לתערובת אחידה. מוסיפים את הצימוקים ומערבבים לפיזורם.

שופכים את הבלילה לאיטריות ומערבבים היטב. מעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה (או משומנת) ואופים בחום של 170 מעלות 40-50 דקות כשהיא מכוסה בנייר כסף עד שהיא מרגישה יציבה.

מי שאוהב את הקיגל חם יהנה ממנו כבר בשלב הזה. אני אוהבת קר ולכן אני מעבירה אותו למקרר לאחר שהגיע לטמפרטורת החדר.

הקיגל נשמר במקרר כשהוא עטוף בנייר כסף (היות והוא מכיל פרי). להגשה חמה מחממים כמה שניות במיקרו. תהנו ושבת שלום.

ים של איטריות מתוקות

 

טיפים/ גיוונים:

1. אצלנו נהוג להכין עם איטריות רחבות אבל יש כאלו שמכינים עם איטריות דקות. ככה או ככה יצא מעולה. לרגישים לגלוטן אפשר להשתמש באיטריות ביצים.

2. אני יודעת שיש מתכונים שבהם יש שימוש עם חמאה/ מרגרינה או שמן. אצלנו בבית לא נהוג להוסיף לקיגל שום סוג של שומן והיא יוצאת עסיסית. אל תשכחו שתפוחי העץ מוסיפים לא רק טעם אלא גם עסיסיות.

3. רצוי להשתמש בסילאן טבעי ללא תוספת סוכר (תחשבו שהיו מוסיפים לדבש סוכר..). אפשר במקום דבש או ריבת שזיפים (פובידל) או ללא. במידה ואתם משמיטים את הסילאן, אין צורך להוסיף עוד סוכר. הקיגל בעל מתיקות עדינה ולא אמור להיות מתוק כעוגה.

4. אני אוהבת צימוקים בהירים אבל אפשר גם כהים. יש מתכונים שבהם מוסיפים אגוזים. אצלנו זה לא נהוג (מה גם שיש ילדים קטנים) אבל בהחלט אפשר להוסיף חצי כוס אגוזי פקאן או שקדים שיוסיפו פריכות וטעם.

חג שמח