- ריח של בית - https://smellslikehome.co.il -

עוגת תפוזים וקוקוס בחושה עם פירורים

כשהייתי קטנה היה לנו נוהג (אני מניחה שגם אצלכם) שבו אמא שלי היתה אופה עוגה לשבת. לא זכור לי שהיו עוגות כמו היום מפונפנות עם זילופי קצפת, בצק סוכר וכל מיני. העוגות ששלטו אצל אמא שלי במטבח היו בעיקר עוגות בחושות שברובן היתה ממרגרינה (זה מה שהיה אז).

אחד הדברים שממש לא אהבתי לעשות היה לעמוד במטבח ולראות איך היא אופה. לא משנה כמה היא הפצירה, שידלה, ניסתה, מה שתרצו, אני והמטבח לא דיברנו באותה השפה. לא ממש עניין אותי. גם כשהיא אמרה את המשפט הפולני: “כשאני אמות תתגעגעי לאוכל של אמא” כלום, עבר ליד האוזן. עזבו אותי מאפייה, היו לי עניינים אחרים כמו לבלות עם החברות שלי.

אני לא מאמינה שאם הייתי פוגשת היום את הילדה של פעם הייתי מצליחה יותר מאשר אימי. אני מאמינה שלכל דבר בחיים יש את הקצב שלו, את המקום והזמן שלו. הייתי צריכה לשרוף אי אלו עוגות, להגיע לצבא ולפגוש את סינטיה (לא זוכרת את שם משפחתה) כדי להבין שאני ואפייה יכולים לחיות בהרמוניה.

עוגת התפוזים הזאת מזכירה לי חורף קר וגשום והיא גם אחת מהעוגות האהובות על אבא שלי ועלי. היא ממש קלה להכנה, היא עסיסית (הפעם העוגה מקבלת את הסירופ מכיוון אחר) ותוספת הפירורים מוסיפה גם ליופי שלה וגם מהווה ניגודיות לרכות המתמסרת שלה. דבר אחד שנכון לעוגות בחושות ומאוד נכון לגבי העוגה הזאת – היא ממכרת, אי אפשר להפסיק ליישר אותה. תהנו.

מצרכים: תבנית עגולה קוטר 20 או אינגלייש קייק ארוכה

לחמם תנור ל 170 מעלות

לעוגה:

2 כוסות קמח (280 גרם)

1/3 כוס קוקוס (30 גרם)

כוס סוכר (200 גרם)

2 כפיות אבקת אפייה

3/4 כוס שמן (150 גרם)

3/4 כוס מיץ תפוזים (180 מ”ל)

3 ביצים

לפירורים:

80 גרם חמאה/ מחמאה לפרווה

כוס קמח (140 גרם)

1/4 כוס סוכר (50 גרם)

לסירופ:

1/4 כוס מים

1/4 כוס מיץ תפוזים

1/2 כוס סוכר.

אופן ההכנה:

מתחילים מהפירורים:

בקערה קטנה שמים את חומרי הפירורים ובעזרת האצבעות ממוללים את החמאה עד שהתערובת הופכת לפירורית. במידה וצריך מוסיפים כף או שניים של מים קרים. מניחים בצד.

בקערה גדולה שמים את הקמח, קוקוס, סוכר ואבקת אפייה ומערבבים עד לפיזור אחיד של החומרים.

בקערה נפרדת שמים את השמן, מיץ תפוזים וביצים ומקציפים לתערובת אחידה. שופכים את תערובת הנוזלים לתערובת הקמח ומערבבים רק עד לאחידות. המנעו מערבוב יתר.

שופכים את הבלילה לתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. מפזרים את הפירורים מעל ואופים בחום של 170 מעלות בין 40-45 דקות עד שהעוגה קפיצית למגע וקיסם שמוחדר אליה יוצא יבש. מצננים לחלוטין לפני שממשיכים עם הסירופ.

מכינים את הסירופ:

בסיר קטן מבשלים מים, מיץ וסוכר עד שהסוכר נמס. כשהוא נמס ממשיכים עוד כדקה לבשל ומכבים את האש.

משחררים את העוגה מהתבנית ובעדינות הופכים אותה. בעזרת קיסם דוקרים אותה בכמה מקומות. בעזרת כף שופכים בעדינות את הסירופ על העוגה. לאחר גמר הסירופ נותנים לעוגה להשאר הפוכה עוד 2-3 דקות ואז מחזירים אותה לתבנית. מפדרים באבקת סוכר ומגישים.

העוגה נשמרת כשהיא עטופה היטב 4-5 ימים בטמפרטורת החדר.

הרגע שלפני הפריסה. ברגע שזה מתחיל..

הפרוסה הראשונה ולגמרי לא האחרונה

טיפים/ גיוונים:

1. שני דברים לגבי הפירורים: מי שרוצה יכול להכין אותם במעבד מזון. הפירורים מאוד מוסיפים לעוגה אבל העוגה מניסיון טעימה גם ללא הפירורים. לבחירתכם.

2. אני משתמשת במיץ תפוזים של פרימור. אפשר לקנות תפוזים טריים ולסחוט אבל בבקשה לא נקטר.

3. את העוגה אפשר להקפיא כשהיא עטופה היטב ואז להוציא להפשרה בטמפרטורת החדר.

עוגה של חורף ושל בית חם