- ריח של בית - https://smellslikehome.co.il -

בבקה במלית קקאו

לפני כמה שבועות החצי השני שלי זרק לאויר, ככה כבדרך אגב, מתי אני מכינה לו עוגת שמרים עם שוקולד. מזמן לא הכנתי עוגת שמרים והיות וסוף השבוע התקרב בצעדי ענק אז החלטתי להכין עוגת שמרים עם טעם של פעם, כזאתי שהסבתות היו מכינות.

נוטלה ומיני ממרחי שוקולד לא היו אז וטבלאות השוקולד היו יקרות אז השתמשו בקקאו. קצת חששתי מאיך יהיה הטעם אבל יאללה שיהיה, אם זה היה טעים אז זה יהיה טעים גם היום.

זה כבר כמה זמן שעברתי להשתמש בשמן בבצקים שאני מכינה במקום חמאה, לא מטעמי כשרות אלא כי שמתי לב שהעוגות (והלחמים) יוצאים עסיסיים יותר ומאפי השמרים נשמרים רכים גם יום אחרי. אבל אל דאגה, במילוי החמאה כיכבה.

שורה תחתונה, הבבקה הכי טעימה שאכלתי בחיי, משאירה אבק לנוטלה והבצק ממש נוח לעבודה. מהכמות יוצאות שתי עוגות שמתחסלות בסופ”ש אחד וגם חסידי הנוטלה נשבו בקסמה. תהנו.

מצרכים לשתי עוגות: 2 תבניות ארובה בקוטר 24 ס”מ

180 מעלות 30-35 דקות

4 כוסות קמח (560 גרם)

1 כף שמרים יבשים (10 גרם או 1/2 שקית שמרית שזה 25 גרם)

1/2 כוס סוכר (100 גרם)

1/4 1- 1 כוסות מים (240-300 מ”ל)

1 ביצה

1/3 כוס שמן צמחי (70 גרם)

1 כפית שטוחה מלח

למלית:

100 גרם חמאה/ מחמאה מומסת בטמפרטורת החדר

1/4 1 כוסות סוכר (250 גרם)

1/4 כוס+2 כפות שטוחות קקאו (55 גרם)

1 כפית קינמון

סירופ:

1 כוס סוכר (200 גרם)

3/4 כוס מים (180 מ”ל)

אופן ההכנה:

בקערת מיקסר שמים את הקמח, שמרים וסוכר ומערבבים לפיזור אחיד של החומרים. מוסיפים כוס מים ומתחילים ללוש על מהירות מינימלית. מוסיפים את הביצה ומעלים טיפה את המהירות ולבסוף מוסיפים את השמן. אחרי 2-3 דקות של לישה בודקים האם הבצק זקוק לעוד טיפה מים. במידה וכן מוסיפים עוד מים.

לשים סה”כ 7-8 דקות עד שהבצק גמיש. מוסיפים את המלח ולשים עוד 3 דקות. הבצק צריך להיות חלק, מעט דביק ואלסטי. איך יודעים שהוא אלסטי? לוקחים בידיים מעט רטובות מעט בצק ומושכים אותו בין האצבעות למעין חלון. אם הוא נקרע ישר הוא עוד לא מוכן. אם הא נמתח ואז נקרע הוא מוכן.

מעבירים לקערה משומנת ונותנים לו לנוח כשעה עד שהוא מכפיל את נפחו.

מקמחים משטח עבודה ומחלקים את הבצק לשניים. מכל חלק יוצרים מלבן גדול בעובי 1/2 ס”מ. מורחים במחצית החמאה המומסת, מפזרים את תערובת הקקאו ומגלגלים לרולדה ארוכה.

יוצרים טבעת ומחברים את הקצוות. בעזרת סכין חדה יוצרים חריצים אבל לא עד הסוף (אחרת יצאו שבלולים בודדים ולא עוגה) בעובי של כשתי אצבעות. מעבירים בזהירות את העוגות לתבנית ונותנים להן לתפוח כחצי שעה ארבעים דקות. בזמן הזה חממו את התנור.

אופים את העוגות בחום של 180 מעלות 30-35 דקות עד להזהבה יפה.

בזמן שהן בתנור מכינים את סירופ הסוכר. מבשלים בסיר קטן את המצרכים עד שהסוכר נמס. מביאים לרתיחה, מנמיכים ומבשלים עוד 2-3 דקות. מכבים. כשהעוגות יוצאות מהתנור, מורחים עליהן בנדיבות מהסירופ. נותנים להן להגיע לטמפרטורת החדר לפני שפורסים מהן.

אחרי הסירופ ולפני שהיא חוסלה

 

טיפים/ גיוונים:

1. כמו כל מאפה שמרים העוגות במיטבן ביום ההכנה אבל גם יום אחרי הן עדיין טובות ורכות. במידה ולא אוכלים הכל אפשר עוגה אחת לשמור במקפיא כשהיא עטופה היטב.

2. הקינמון נותן ארומה עדינה אבל מי שלא אוהב יכול לוותר.

3. במקום חמאה או מחמאה אפשר למרוח שמן קנולה או קוקוס (מומס) על הבצק ואז לפזר את תערובת הקקאו.

4. תערובת הקקאו היא מלית ידועה לבבקה של סבתות אבל מי שרוצה בהחלט יכול למרוח ממרח נוטלה או ממרח שוקולד אחר.

בבקה קצת אחרת