כשהילדים שלי היו פיצקלכים יכולתי להעביר את חנוכה בלי יותר מידי חגיגיות אבל לאט לאט הם גדלו וכל שנה ההתרגשות שלהם גדלה וגם הציפייה לכל מיני דברים מיוחדים לחג.

הסופגניות כבר חוגגות אצלנו כמה שבועות אבל הילדים עוד לא סיימו לשבוע מהם. הם מחכים בכיליון עיניים ללביבות תפוחי אדמה שלי כי אין חנוכה בלי לביבות מסורתיות של תפוחי אדמה (אצלנו הם אפויות וקריספיות) והשנה נוסף דבר חדש, הכנת חנוכיה לגן…את האמת, הקטן שלי ואני מאוד נהננו מההכנה.

השנה החלטתי להכין דונאטס (אפויים, לא מסוגלת להריח שמן שעבר טיגון). הכנתי כבר ללא שמרים ויצאו מאוד מוצלחים אבל רציתי משהו קצת יותר מושחת, כזה עם ציפוי שוקולדי מפנק וכל מיני תוספות אבל על בסיס שמרים. יצא מעולה. ללא ספק מתכון ששווה לאמץ לימי שבת בבוקר כשרוצים להתפנק.

המתכון הוכן מתוך מחשבה שיש ילדים (ומבוגרים) שרגישים לביצים ו/ או מוצקי חלב וכן, יש גם טבעוניים שמחפשים מתכונים טובים ולמה לא להכין מתכון שמתאים גם להם. הבצק מאוד נוח לעבודה, אני מאוד אוהבת אותו. בצק שבהחלט שווה להכיר.

אמנם חנוכה זה חג של ילדים עם הרבה סביבונים והמון שירים אבל הוא גם חג של ניצחונות, מעטים מול רבים, אור מול חושך. חג עם הרבה שמחת חיים. הדונאטס שלי אולי לא יביאו לשלום עולמי אבל הם בהחלט יגרמו לכם לחייך ולהיות שמחים בחג הזה. זה גם טוב בשבילי.

אז הדליקו תנורים ובואו נכין דונאטס עם ציפויים מפנקים כי מגיע לנו. חג אורים שמח.

מצרכים: 12 מיני דונאטס

1/2 2 כוסות קמח (350 גרם)

1/4 כוס סוכר (50 גרם)

1 כף שמרים יבשים (10 גרם או 30 גרם שמרים טריים)

1/4 כוס שמן צמחי (50 גרם)

1/2 כוס מים חמימים (120 מ”ל)

1/2 כפית מלח

לציפוי:

150 גרם שוקולד מריר

כף שמן צמחי

תוספות לבחירתכם.

כלים:

קורצן עגול בקוטר 8 ס”מ

צנטר שהבסיס שלו בקוטר 3.5 ס”מ

אופן ההכנה:

בקערת מיקסר שימו את הקמח, סוכר ושמרים וערבבו לפיזור אחיד של החומרים. שיפכו את המים והתחילו לערבל על מהירות נמוכה.

כשמתחיל להיווצר בצק הוסיפו את השמן והמשיכו לערבל. העלו את המהירות טיפה (מהירות 2) והמשיכו לערבל 7-8 דקות. השגיחו על הבצק, במידה ואתם רואים שחסר לו נוזלים הוסיפו לאט לאט מים חמימים. הבצק צריך להיות מעט דביק ואלסטי.

הוסיפו את המלח והמשיכו ללוש עוד 2 דקות. העבירו את הבצק לקערה משומנת ותנו לו שעה עד שעה וחצי עד שהוא מכפיל את עצמו.

לאחר שהבצק תפח, מורידים את האויר בעזרת אגרוף ולשים טיפה. מקמחים משטח עבודה ומרדדים את הבצק למלבן בעובי של 1.5 ס”מ.

בעזרת קורצן קורצים עיגולים ואת החור עושים בעזרת בסיס הצנטר. לא לזרוק את העיגול הקטן אנחנו אופים הכל. אוספים את שאריות הבצק, מרדדים שוב וממשיכים לקרוץ עיגולים. לי יצאו 12 דונאטס וקצת יותר עיגולים.

מניחים את הדונטס בתבנית אפייה מרופדת ואת העיגולים בתבנית אחרת (זמני אפייה שונים) ונותנים להם לנוח כעשרים דקות. בזמן הזה מחממים תנור.

אופים את הדונאטס בחום של 180 מעלות כ 15-17 דקות עד שהם משחימות מעט (זכרו שאין ציפוי ביצה אז ההשחמה היא עדינה). את העיגולים הקטנים אופים כ 12-13 דקות. נותנים לדונאטס כמה דקות להגיע לטמפרטורת החדר ואז מתחילים לצפות.

כמה רגעים לפני הכניסה לתנור

ככה הן נראות אחרי אפייה

בזמן שהכל בתנור נכין את ציפוי השוקולד. בקערה המתאימה למיקרו ממיסים שוקולד ושמן כשכל 30 שניות מוציאים ומערבבים. אנחנו לא רוצים שוקולד שרוף. כשהשוקולד מוכן מניחים בצד.

הערה קטנה לפני (מנסיון): תוודאו שקערת השוקולד מספיק נוחה ורחבה לטבילת הדונאטס.

טובלים את הדונאטס בשוקולד, קצת מנערים כדי להוריד שאריות, מניחים חזרה על התבנית ומצפים בציפויים שאתם אוהבים (ראו המלצות בטיפים). אפשר לאכול כבר מי שלא מסוגל להתאפק אבל אני ממליצה לחכות קצת עד שהשוקולד יתמצק ואז לאכול.

את הדונאטס שומרים בחוץ בקופסא אטומה עד יום. כמו כל מאפה שמרים מומלץ לאכול באותו היום. במידה ונשאר אפר לחמם 10 שניות במיקרו וליהנות.

זהו, עכשיו הן מוכנות ליציאה

טיפים/ גיוונים:

1. אני לא ציפיתי בביצה היות ויש ציפוי שוקולדי ומהסיבה שהסברתי בתחילת המתכון. מי שלא אוהב שוקולד מריר יכול להחליף בשוקולד חלב או למרוח בממרח שוקולד אהוב ועליו לשים את התוספות.

2. אני ציפיתי את הדונאטס בסוכריות צבעוניות (לילדים), פולי קקאו גרוסים, שבבי שוקולד ופאייטה (וופל מקורמל. מוצאים בחנויות אפייה). אפשר מיני מרשמלו, קליק ועוד. מה שאתם והילדים אוהבים.

3. אפשר להקפיא את הדונאטס אבל ללא הציפוי. לפני שרוצים לאכול, מוציאים ומפשירים בטמפרטורת החדר (בין חצי לשעה לשעה תלוי בעונת השנה) ואז ממשיכים עם הציפוי.

4. לרגישים לגלוטן אפשר להחליף את הקמח הלבן בקמח ללא גלוטן כמו תמי או “כרגיל”.

גם את העיגולים הקטנים אופים ומצפים