אחד הדברים שמאוד זכורים לי מימי החופש האחרונים בילדותי, היו הימים שלפני החזרה ללימודים. אני זוכרת את ההתרגשות ואת הפרפרים שהיו לי בבטן. לילה לפני היה לי מאוד קשה להירדם מרוב מחשבות על איך יהיה היום הראשון.

היום בתור אמא לשני ילדים אני אומרת לכם, ההתרגשות לא ממש עוברת אלא שהיא אחרת, יותר אמהית. זה לחוות מחדש את היום הראשון אבל הפעם דרך העיניים והתחושות של הילדים שלנו.

למרות השנים שעברו מאז היינו ילדים, יש דברים שלא משתנים. אחד מהם אלו לחמניות בית הספר. לחמניות ארוכות, מקושטות בשומשום ורכות כמו כרית נוצות. לחמניות שליוו אותנו מהגן ועד לתיכון. אני אהבתי לאכול אותם עם ריבה (שאמא שלי היתה רוקחת) או עם גבינה לבנה. עד היום אני אוהבת לאכול אותן עם ריבה (אדומה. ברור, לא?).

המתכון הזה קל להכנה והלחמניות יוצאות כמו שאני אוהבת, עדינות ורכות, אפילו יום אחרי. היות ולילדים שלי לא משנה באיזה קמח אני משתמשת העיקר שיהיו טעימות, הוספתי להן קצת בריאות אבל כמו שרשמתי בהערות, אפשר גם בלי. ככה או ככה הן נחטפות במהירות, על ידי קטנים וגדולים כאחד.

שתהיה לכל הילדים שנת לימודים פורייה, המון נחת להורים ושתהיה לכולנו שנה מופלאה ומתוקה. אז לכבוד הראשון לספטמבר, הדליקו תנורים ונכין לחמניות בית ספר.

מצרכים: 10 לחמניות

לחמם תנור ל 180 מעלות

כוס קמח כוסמין מלא (140 גרם)

1/2 2 כוסות+כף קמח לחם (360 גרם)

1 כף שמרים יבשים (9 גרם או 1/2 חבילת שמרים טריים 25 גרם)

1 כף סוכר (12 גרם)

2 כפות סילאן (22 גרם. ללא תוספת סוכר)

1/4 1- 1 כוסות מים (240 מ”ל)

1/4 כוס שמן קנולה (50 גרם)

כפית מלח

ציפוי:

ביצה

שומשום

אופן ההכנה:

בקערת מיקסר שמים את הקמחים, שמרים וסוכר ומערבבים לפיזור אחיד של החומרים. יוצרים גומה ואליה שופכים כוס מים וסילאן.

מתחילים ללוש במהירות נמוכה וכאשר מתחיל להיווצר בצק מוסיפים את השמן ומעלים טיפה את המהירות. לשים במשך 7-8 דקות כשמידי פעם בודקים את הבצק ורואים האם הוא זקוק לעוד מים. במידה וכן, מוסיפים בהדרגה, כף כל פעם.

מוסיפים את המלח ולשים עוד 2-3 דקות עד לקבלת בצק אלסטי וטיפה דביק.

מעבירים לקערת התפחה משומנת ונותנים לבצק להכפיל את עצמו (כשעה, תלוי במזג האוויר).

לאחר שהבצק הכפיל את עצמו, מורידים את האויר ולשים אותו עוד טיפה. מחלקים ל 10 חתיכות.

כל חלק פותחים עם הידיים למעין מלבן ומגלגלים אותו ללחמנייה מוארכת. שימו לב, בזמן שעובדים עם חלק אחד מהבצק, מוודאים ששאר החלקים מכוסים על מנת שלא יתייבשו.

שמים את הלחמניות בתבנית מרופדת ומתפיחים עוד כ 45 דקות עד להכפלת הגודל.

מורחים ביצה ומפזרים שומשום. אופים בחום של 180 מעלות בין 15-18 דקות עד שהן שחומות (אבל לא מידי).

טיפים/ גיוונים:

1. קמח הכוסמין מוסיף גם בריאות וגם טעם. מי שלא מעוניין יכול במקום קמח לחם רגיל.

2. במקום סילאן אפשר דבש. הלחמניות לא יוצאות מתוקות אבל הסילאן מוסיף לצבע ולטעם.

3. לרגישים לביצים או לטבעוניים, אפשר להשמיט את הביצה ולהדביק את השומשום עם מים או אפילו תה (תיון אחד מהול בכוס מים. רק חשוב שהתה יהיה בטמפרטורת החדר).