חלבה נקשרת אצלי עם זכרונות ילדות. אני זוכרת טיולים עם משפחתי בעיר העתיקה בירושלים, לפני כל האינתיפאדות וגלי הפיגועים, כשאנשים היו פשוט אנשים, לא משנה השפה בה דיברו.

אני זוכרת את מדפי החלבה, הטעם האלוהי של חלבה מיוחדת ממתכון שעבר בין הדורות, הריח שלה והתוספות האין סופיות שהיו עליה, רק לבחור, לטעום ולעצום את העיניים מהנאה צרופה אבל הכי הכי הטעם שהיה נשאר בפה זמן רב אחרי שהיא היתה נגמרת.

היום החלבות שמוכרים בסופרים רחוקות שנות אור מטעם החלבה של ילדותי ועדיין אני מוצאת את עצמי לא פעם, קונה חלבה כזו ומחכה לתחושה ההיא, של ילדותי, טעם שלא הצלחתי לשחזר… עד אתמול.

אתמול החלטתי, אחרי הרבה התחבטויות עם עצמי, שאני מכינה חלבה, כמה קשה זה כבר יכול להיות ובכן, אחרי שמצאתי את ה- סרטון הזה, הבנתי שאין יותר קל מזה. את המתכון טיפה שיניתי והחלבה שמתקבלת היא מעולה ולגמרי החזירה אותי אחורה לטיולים בעיר העתיקה בירושלים עם המשפחה.

אז, לכל מי שהחלבה קשורה לילדותו, כמוני או סתם אוהב ליהנות מחלבה טובה, המתכון הזה בשבילו.

אחד המרכיבים שצריך פה הוא מדחום (ואם אין לכם, אז בהזדמנות קנו לכם, הוא מאוד שימושי) אבל אפשר גם בלעדיו, קצת יותר מאתגר אבל אפשרי בהחלט.

לחלבה: תבנית 20X20 או חד פעמית קטנה (אפשר גם אינגלישקייק )

500 גרם טחינה גולמית ( 1 צנצנת קטנה)

1/2 1 כוסות סוכר (300 גרם)

1/2 כוס מים (120 מ”ל)

תוספות:

פיסטוקים, שקדים, קשיו. הבנתם את הרעיון..

תבלינים (אופציונלי):

הל טחון, קורט ציפורן טחונה.

אופן ההכנה:

בקערת מיקסר, עם וו גיטרה, שמים את התבלינים ואת הטחינה, ממש להוציא הכל מהקופסא, הכל שימושי.

בקלחת/ סיר בינוני שמים את הסוכר והמים (לא לבחוש!) ומתחילים לבשל עם אש בינונית .

אחרי 5 דקות בישול זה הזמן להשתמש במד חום. חום הסוכר צריך להגיע ל 120 מעלות. התהליך לוקח כ- 7 דקות סה”כ, הבועות יתחילו גדולות ואז יהפכו לקטנות והמרקם הופך צמיגי שקוף.

למי שאין מדחום הכינו כוס קטנה עם מים קרים וכפית. החל מ 5 דקות של בישול קחו טיפה מהסירופ ושימו במים. הסירופ מוכן כשהטיפה הופכת לכדור גמיש כמו גומי, שאפשר לשחק בו באצבעות. יש לבדוק כל חצי דקה, קצת ניג’וס אבל ככה נדע שהסירופ מוכן.

מפעילים את המיקסר ובזהירות, הסירופ רותח, שופכים אותו בזרזיף על הטחינה. מוסיפים את הפיסטוקים (או תוספת אחרת שבחרתם) ומערבלים עד לפיזור אחיד.

היו מוכנים שהחלבה טיפה חמה אבל אפשר לגעת בה. מעבירים את החלבה לתבנית מרופדת בנייר אפייה. דוחסים טוב טוב ושמים גם מעל, נייר אפייה. נותנים לחלבה להגיע לטמפרטורת החדר כ 3-4 שעות ואז חותכים ונהנים.

את החלבה שומרים במקרר (עכשיו גם קיץ והיא לא אוהבת חום אבל גם בחורף). את החלבה אפשר להגיש בטמפרטורת החדר אבל היא גם טעימה ביותר ישר מהמקרר.

קוביות קטנות של עונג..

טיפים/ גיוונים:

1. אפשר להשתמש בטחינה מלאה. המתכון יוצא מעולה.

2. כמויות התבלינים נתונים לשיקולכם. אני הוספתי תמצית קפה אבל אפשר בהחלט תמצית וניל.

3. אני הוספתי פולי קקאו גרוסים אבל אפשר להוסיף פיסטוקים, אגוזי פקאן וכדומה.

4. מאוד מומלץ לקנות מדחום. אפשר למצוא בכל חנות מתמחה והמחיר לא יקר.