P1180131

מאז שהתחילה שנת הלימודים, בפגישה הראשונה עם המחנכת והגננת של הילדים שלי נחשפתי שיש יותר ויותר ילדים עם רגישות לגלוטן (צליאק). אין ספק שסוג רגישות כזאת גורמת לשינויים דרמתיים באורך החיים ולשינוי מהותי בצורה של איך ומה אוכלים. נשבר הלב שבמסיבות יום הולדת הילדים רצים לאמא לשאול אם ממתק כזה או אחר מותר להם שלא נדבר על המחירים הגבוהים של כל התחליפים ובתוכם קמח.

פעם אחת הכנתי עוגה לגן של הבן שלי שהיתה ללא גלוטן ומחיר הקמח המיוחד פשוט שערורייתי. אישית, אני נורא אוהבת עוגות שוקולד ולא משנה איך העיקר שיהיה שוקולד ואז חשבתי על עוגת שוקולד שיכולה לתפקד גם על תקן של עוגת יומולדת עם הציפוי המתאים ושתיהיה בלי קמח ואז נתקלתי באתר מחו”ל שבו מחליפים קמח בקטניות (חומוס, שעועית) רק בשביל האתגר שבכך ניסיתי להכין עוגה על בסיס זה לא הלך בהתחלה אבל בסוף הצלחתי לאפות עוגה עם שעועית אדומה שיצאה עסיסית וטעימה מאוד עם מרקם ייחודי אבל מספיק יציבה כדי לצפות אותה בשוקולד ולהגיש אותה לארוח או ליומולדת.

נתתי אותה לכמה אורחים ואף אחד לא ניחש את המרכיב הסודי. העוגה מתאימה גם לרגישים ללקטוז כולל הציפוי (לצערי יש חולי צליאק שמפתחים רגישות גם ללקטוז) אז העוגה מוגשת באהבה לכולם אבל במחשבה גם על הילדים (והמבוגרים) שחוגגים יומולדת ורוצים גם להיות כמו כולם. העוגה אגב קלה להכנה, כמעט הכל ניכנס למעבד מזון ומשם לתנור.

מצרכים: תבנית בקוטר 20-22 לחמם תנור ל- 180 מעלות

2 כוסות שעועית אדומה מבושלת (למשל סנפרוסט)

4 ביצים

100 גרם שוקולד מריר

1/2 כוס שמן קנולה

1/2 כוס קוקוס

1/2 כוס שוקולית

1/2 כוס קקאו

1/2 1 כוסות סוכר

1 כפית א. אפייה

1/2 כפית סודה לשתייה קורט מלח

ציפוי:

1/2 כוס סוכר

1/2 מים

4 כפות קקאו

100 גרם שוקולד מריר

אופן ההכנה:

את כל החומרים היבשים מערבבים לאיחוד בקערה בינונית (מהקוקוס עד הסוף).

בקערה חסינת חום שמים את השוקולד והשמן וממיסים במיקרו בפולסים עד להמסה של השוקולד.

בקערת מעבד מזון שמים את השעועית וטוחנים (השעועית לא תהפוך לפירורים אלא למין ממרח וזה בסדר) מוסיפים את הביצים אחת אחת וממשיכים לעבד את התערובת. מוסיפים את השוקולד ומעבדים קצרות. מוסיפים את תערובת היבשים ומעבדים עד שהכל אחיד.

מעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה ואופים בחום של 180  45-55 דקות עד שמרכז העוגה גם מוכן נעזרים בקיסם לוודא שהעוגה מוכנה. בודקים אחרי 45 ואם צריך מנמיכים טיפה את החום ל 170. מצננים את עוגה לגמרי לפני שמצפים.

P1140079 P1140085

הכנת הציפוי:

בסיר קטן מחממים סוכר, מים וקקאו ומביאים לסף רתיחה. מוודאים שהסוכר נמס והתערובת אחידה. מכבים את האש ומוסיפים את השוקולד. מערבבים עד להמסה מלאה. נותנים לתערובת טיפה לנוח כשבזמן הזה היא טיפה תסמיך. שופכים על העוגה ומעבירים למקרר להתיצבות. שומרים את העוגה במקרר.  P1180090 P1180010 P1180019

טיפים/ גיוונים:

1. למי שאין רגישות ללקטוז יכול לצפות את העוגה בגנאש. אני אהבתי לעוגה הזאת את הציפוי הזה.

2. הקוקוס לא מורגש אבל מי שממש לא אוהב יכול להשמיט

3. לא חייב לצפות את העוגה אפשר לפדר בקקאו ולהגיש ככה.

4. אם הופכים את העוגה לעוגת יומולדת לילדים אפשר לפזר סוכריות צבעוניות .

P1180096